تاریخ انتشار
۷ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی
تعداد بازدیدها
244 بازدید
25,000 تومان

مقاله درباره نقش نماز در تربیت خانواده و سلامتی جسمی و روانی

موضوع مقاله : نقش نماز در تربیت خانواده و سلامتی جسمی و روانی

نوع فایل : (word) – قابل ویرایش میباشد.

گرایش : رشته معارف و غیره..

مقاله word نقش نماز در تربیت خانواده و سلامتی جسمی و روانی برای دانشجویان و دانش آموزان رشته معارف و غیره .. ما در اینجا در مورد نقش نماز در تربیت خانواده و سلامتی جسمی و روانی توضیحات کامل به صورت قالب فایل ورد (word) آورده ایم.

این مقاله دارای صفحه مشخصات فردی است و  همچنین دارای فهرست مطالب می باشد. به طور کامل این فایل قابل ویرایش می باشد و در قالب Word است. می توانید آن را مطابق با سلیقه خودتان ویرایش نمایید.

مقدمه ای از این مقاله.. مقاله درباره نقش نماز

نماز، پرواز روح، جویبار تطهیر کننده ی قلب، تکیه گاه مطمئن سالکان و ره پویان و پشتوانه ی آرامش و تسکین روان انسان است.

فرصت نماز، بهشتی است که انسان برای اعتلا و انبساط درون خویش می آفریند. آسمانی است که پذیرای بال های پرواز می شود و کشتی نجاتی است. که از موج خیز حادثه ها، به ساحل فلاح و سلامت می رساند. نماز، تربیت، تعالی، بالندگی، همدلی و یگانگی جامعه است. مگر می شود کسی نماز بخواند و در زمزمه های آن، هر روز «مغضوبین» و «ضالین» را نفی کند. و جاده ی روشن را که به خدا ختم می شود مرور کند و به مصونیت و بالندگی نرسد؟

مگر می شود روزی پنج بار، در هفده رکعت، پیشانی بر خاک بگذاریم، از خاک بودن و در خاک رفتن خویش را مرور کنیم و آن گاه به دامگاه غرور فرو لغزیم؟

مگر می شود هر روز به «عباد صالح»  سلام دهیم و خود در سلک و کاروان آنان قرار نگیریم؟

نماز

نماز، تجدید نظر هر روزه در باورها و گرایش ها است. در تصحیح راه تربیت است. در نهیب زدن بر سر اندیشه و روح است تا به کژ راه و بیراهه گام ننهد و به دره ها و پرتگاه های هول فرو نیفتد. وضوی نماز، تمرین شست و شوی قلب است. رو به قبله ایستادن، تمرین یگانگی، یک سویی، یک رویی و در یک کلام پایان بخشیدن به تفرقه ها و چندگانگی ها، تکبیرهًْ الاحرام، پشت سر انداختن هر چه میان ما و دوست فاصله می اندازد، قنوت خود را در دست نهادن و به دوست تقدیم کردن، رکوع نمایش خضوع و افتادگی و تذلل و همه ی نماز ترسیم دلدادگی و نیاز و عجز و سرانجام رفعت و عظمت مخلوق است.

اگر در محیط خانواده، فرهنگ نماز گسترش و ژرفا بیابد، اگر ترنم نماز، فضای خانواده را معطر و متبرّک سازد؛ اگر کودکان و فرزندان، پدر و مادر را مقید و معتقد به نماز بیابند، بی هیچ تردید آنان نیز الگوی خویش را از خانواده خواهند گرفت و انس و الفت با نماز خواهند یافت که ره آورد آن پرهیز از منکر و فحشا و گریز از آلودگی و تهذیب و صفا و صداقت خواهد بود و در یک کلام تربیت درست و اسلامی.

بیان مسأله

در سایه سار آیه شریفه ی «الذین آمنوا و تطمئن القلوبُهُم بذکرالله اَلا بذکرالله تطمئن القلوب» (رعد، آیه ۲۸) و در هنگام سختی ها به خدا پناه می برد و با یاد او آرام می گیرد.

نماز، بزرگترین و محکم ترین سنگر اطمینان، آرامش و استغنای روح و روان انسان است. نماز خاشعانه موجب افزایش آرامش روانی در خانواده می شود. امروزه، جهان بشریت را فساد، مشکلات جسمی و روحی و روانی، هیجانات کاذب و … تهدید می نماید، که بعد از شکست تزهای علم گرا در غرب، تنها داروی شفا بخش این ناملایمات را که می توان برای بشریت تجویز کرد، ارتباط با خداوند لایزال الهی دانست.

 

لینک دانلود این مقاله به صورت کامل بعد از خرید قانونی نمایش داده می شود.

ادامه مطلب

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.