تاریخ انتشار
۱۹ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی
تعداد بازدیدها
556 بازدید
26,000 تومان

مقاله درباره مکتب اقتصادی شیکاگو

مقاله درباره مکتب اقتصادی شیکاگو

موضوع مقاله : مکتب اقتصادی شیکاگو

نوع فایل : (word) – قابل ویرایش میباشد.

گرایش : مقالات و تحقیق

مقاله word مکتب اقتصادی شیکاگو برای دانشجویان و دانش آموزان رشته های مختلف ..  ما در اینجا در مورد مکتب اقتصادی شیکاگو توضیحات کامل به صورت قالب فایل ورد (word) آورده ایم.

این مقاله دارای صفحه مشخصات فردی است و  همچنین دارای فهرست مطالب می باشد. به طور کامل این فایل قابل ویرایش می باشد و در قالب word است. می توانید آن را مطابق با سلیقه خودتان ویرایش نمایید.

مقدمه ای از این مقاله درباره مکتب اقتصادی شیکاگو ..

رابرت پارک از برجسته­ترین اعضای این مکتب است که در آثار خود، بیشتر به گزارش و توصیف دقیق اجتماعی متمایل بود؛ اما به­زعم خویش خدمت اصلی‌اش تحول در مفاهیم کارآمد و امکان­پذیرسازی طبقه­بندی منظم و تحلیل داده­های اجتماعی است. بدین­سان. او محیط اجتماعی را از محیط طبیعی متمایز ساخت و بر این‌ اساس، سازمان اجتماعی را به دو بخش فرهنگی و زیستی تقسیم نمود.

پیش از جنگ جهانی اول، پارک در مقاله­ای تحت عنوان “شهر: پیشنهادی برای تحقیق درباره رفتار انسان در محیط شهری” که دستور کار جامع تحقیق برای جامعه­شناسی شهری به­شمار می­رفت، تأمل در زندگی شهری را مطرح کرد. در این اثر، وی جامعه را به ارگانیسم تشبیه کرد که در این مسیر جامعه­شناسان دیگری نیز در اوایل قرن بیستم به علوم زیستی روی آوردند. وی تمایل داشت تا جامعه­شناسی را از قید فلسفه خلاص کند و آن را به علم نزدیک سازد. به­همین­دلیل، او فکر می­کرد که مدل بیولوژیکی بهترین وسیله جهت نزدیک­شدن به علم است. بدین­نحو پارک یکی از پایه­گذاران رویکرد بوم­شناختی است. بنابر نظر وی. همین که شهر ایجاد می­گردد، به­نظر می­رسد یک مکانیسم بزرگ انتخاب­کننده­ای برقرار می­شود که به شیوه­ای خطاناپذیر افرادی را از میان جمعیت گزینش می­کند که برای زندگی در منطقه خاص از همه مناسب­ترند.

مکتب اقتصادی شیکاگو

به­ اعتقاد پارک، همان فراگردهای شاخص رشد و تحول اجتماعات زیستی. گیاهی و جانوری در مورد اجتماعات انسانی نیز اعمال می‌شود. جایگاه مکانی گروه­های گوناگون در درون یک شهر، به اندازه سازمان مکانی یک اجتماع حیوانی منعکس­کننده فراگردهای بوم­شناختی است.

پارک بوم­شناسی انسانی را برای نشان­دادن اهمیت فرایند تضاد و رقابت در شهرها بر سر منافع نایاب به­کار گرفت. ساختار اجتماعی شهرها نشان داد که جوامع متفاوت به تجمع در فضاهای متمایز گرایش دارند. البته این الگو، آماری و لایتغیری نبود و به همان­صورت که انواع گیاهان از جایی به جای دیگر منتقل می­شوند، جوامع شهری متفاوت نیز چنین کردند. پارک این فرایند را به­منزله مرحله­ای از چرخه رقابت، سلطه، جانشینی و تهاجم مورد توجه قرار داد. مکتب اقتصادی شیکاگو

و در ادامه..

ارنست برجس (Ernest Burgess: 1886-1966)؛ مکتب شیکاگو غالبا با مدل برجس شناخته می­شود که براساس الگوهای کاربری زمین شیکاگو در دهه ۱۹۲۰م تهیه شد. هدف از این طرح حذف الگوهای اساسی جدایی اجتماعی در شهرهای مدرن بود. این مدل مناطق متحدالمرکز، معرف رشد شهر، بدون درنظرگرفتن ویژگی­های طبیعی آن مانند تپه­ها، سواحل و بنادر بود. مکتب اقتصادی شیکاگو

در این مدل، وجود منطقه مرکزی تجاری در مرکز شهر و کمی دورتر از آن منطقه انتقالی با خصیصه پس­روندگی شهری بر اثر پیشروی صنعت و تجارت بدیهی بود. این مسأله منطقه مرکزی را برای ساکنانی که در صورت توانایی می­توانستند به خارج از آنجا به­سوی منطقه مسکونی کارگران یا شهرک­های اطراف (منطقه تحت نفوذ طبقات متوسط) بروند، بی­جاذبه نمود. برجس این مدل را تأییدی بر اهمیت فرایندهای بومی شناختی می­دانست؛ بدین­معنا که در پی رشد شهرها امواج هجوم مردم به آن شکل می­گرفت.  مکتب اقتصادی شیکاگو

لینک دانلود این مقاله به صورت کامل بعد از خرید قانونی نمایش داده می شود.

ادامه مطلب

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.