تاریخ انتشار
۱۸ تیر ۱۴۰۰
دسته بندی
تعداد بازدیدها
274 بازدید
34,000 تومان

مقاله درباره خودرو گازسوز – تحقیق آماده

موضوع مقاله : خودرو گازسوز

نوع فایل : (word) – قابل ویرایش میباشد.

گرایش : رشته مهندسی مکانیک و …

مقاله word خودرو گازسوز برای دانشجویان و دانش آموزان رشته مهندسی مکانیک و غیره..  ما در اینجا در مورد خودرو گازسوز توضیحات کامل به صورت قالب فایل ورد (word) آورده ایم.

این مقاله دارای صفحه مشخصات فردی است و  همچنین دارای فهرست مطالب می باشد. به طور کامل این فایل قابل ویرایش می باشد و در قالب Wordاست. می توانید آن را مطابق با سلیقه خودتان ویرایش نمایید.

مقدمه ای از این مقاله درباره خودرو گازسوز..

انواع سیستم‌های احتراق در موتورهای دوگانه‌سوز:

به‌طور کلی سه نوع سیستم احتراق در موتورهای دوگانه‌سوز استفاده می‌شود:

  • موتورهای دوگانه‌سوز معمولی
  • موتورهای دوگانه‌سوز با آلایندگی NOx
  • موتورهای دوگانه‌سوز با پاشش مستقیم

موتورهای دوگانه‌سوز معمولی:

این نوع موتورها در ابتدا از نوع مکش طبیعی بودند و گاز به ‌وسیله کاربراتور با هوا ترکیب می‌شد. اما امروزه از توربوشارژر استفاده می کنند و گاز درون راهگاه ورودی تزریق می‌شود. فشار تزریق گاز باید اندکی بالاتر از فشار مکش هوا باشد. بنابراین فشار تقریبی تزریق درحدود bar 5- 3 می‌باشد.

برای تبدیل یک موتوردیزل به دوگانه‌سوز، سیستم تزریق به‌جز اصلاحاتی که ممکن است روی پمپ انژکتور و شکل نازل‌ها ایجاد شود، احتیاج به تغییر خاصی ندارد. با توجه به ترکیب گاز مورد استفاده، نسبت تراکم ممکن است پایین‌تر بیاید تا پدیده کوبش اتفاق نیفتد. اما این مقدار نباید تا حدی باشد که خاصیت خود اشتعالی گازوئیل بی‌اثر شود. کمترین نسبت تراکم درحدود ۱۱ تا ۱۲ می‌باشد. حداکثر قدرت خروجی معمولاً ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از موتور دیزل مشابه می‌باشد. این کاهش با خاصیت کوبش سوخت محدود می‌شود و به عدد متان گاز بستگی دارد.

خودرو گازسوز

در بارهای کم و هنگام راه‌اندازی، موتور روی سوخت گازوئیل کار می‌کند و هنگامی‌که نیاز به قدرت بیشتری می‌باشد، میزان سوخت گازوئیل کمتر شده (که تقریباً برابر حالت کارکرد درجا یا حتی کمتر از آن) و توان اضافی مورد نیاز با غنی کردن مخلوط ورودی (افزایش مقدار گاز) تـأمین می‌گردد. در این مرحله کاهش قدرت موتور نیز با رقیق کردن مخلوط ورودی (کاهش مقدار گاز) صورت می‌گیرد. نهایتاً مخلوط هوا و گاز توسط یک افشانه کاملاً اتمیزه شده سوخت دیزل، که حدود ۵ تا ۸ درصد سوخت در حالت بار کامل را شامل می‌شود، مشتعل می‌گردد.

با تنظیم سیستم کنترلی حاکم، می‌توان کاری کرد که موتور در حالت بار کامل هم به‌صورت یک موتور دوگانه‌سوز کار کند یا این‌که فقط سوخت دیزل مصرف کند. همچنین اگر گاز تمام شده باشد می‌توان موتور را روی سوخت دیزل تنظیم کرد که در این‌صورت موتور به یک موتور دیزل کامل تبدیل می‌شود. این امر بسیار مهم است زیرا در موتورهای دوگانه‌سوز ممکن است که مخزن گاز، تخلیه گردد و موتور روی سوخت گازوئیل به‌تنهایی به حرکت ادامه دهد. خودرو گازسوز

موتورهای دوگانه‌سوز با آلایندگی NOx کم:

موتورهای دوگانه‌سوز با آلایندگی NOx کم، رقیق‌سوز می‌باشند، در نتیجه در این موتورها دمای بیشینه احتراق پایین آمده و میزان تولیدNOx نسبت به موتورهای دیزل کاهش می یابد. خودرو گازسوز

مقدار NOx تولید شده بستگی به مقدار گازوئیل پیلوت دارد. دستیابی به NOx خیلی کم نیازمند آن است که نسبت هم‌ارزی بسیار پایین (در حدود ۴/۰) باشد. کم شدن نسبت هم‌ارزی به‌معنای نیاز بیشتر به انرژی پیلوت (گازوئیل)، برای ایجاد احتراق مناسب و خوداشتعالی است. اما افزایش مصرف سوخت پیلوت (گازوئیل) به مفهوم افزایش NOx می‌باشد. امروزه بعضی از شرکت‌های موتورسازی، سیستم‌هایی طراحی کرده‌اند که طی آن مصرف سوخت پیلوت بسیار کم می‌باشد. که باعث کاهش آلاینده NOx شده‌ است. خودرو گازسوز

برای داشتن یک احتراق کامل و مطمئن، حداقل ۵% سوخت گازوئیل در حالت بار کامل به‌عنوان سوخت پیلوت نیاز می‌باشد. اما با بهینه کردن سیستم تزریق سوخت پیلوت، می‌توان این میزان را تا حدود ۲% کاهش داد که این کار به ‌طور چشم‌گیری در کاهش NOx، مؤثر می‌باشد. بهینه‌کردن پاشش سوخت پیلوت به‌معنای بالا بردن فشار تزریق و کاهش قطر سوراخ انژکتورها می‌باشد که باعث بالا رفتن قدرت نفوذ و اتمیزه شدن سوخت می‌باشد. درنتیجه یک سوخت با انرژی مناسب درکل محفظه احتراق، آمادگی اشتعال خواهد داشت.

موتورهای دوگانه‌سوز با پاشش مستقیم:

از دیگر سیستم‌هایی که در آن از گاز طبیعی در موتورهای دیزل استفاده می‌شود، موتور دوگانه‌سوز با پاشش مستقیم می‌باشد که در آنها گاز و سوخت پیلوت (آتش‌زنه) توام با هم و به‌ طور مستقیم، به ‌داخل سیلندر توسط انژکتور تزریق می‌شوند. اگرچه مفهوم طراحی این موتورها ساده می‌باشد، اما در عمل این موتورها با مشکلات و پیچیدگی‌های خاص خود همراه هستند. این نوع موتورهای دوگانه‌سوز به موتور “دیزل- گاز” معروف هستند. خودرو گازسوز

لینک دانلود این مقاله به صورت کامل بعد از خرید قانونی نمایش داده می شود.

ادامه مطلب

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.