تاریخ انتشار
۱۶ تیر ۱۴۰۰
تعداد بازدیدها
244 بازدید
20,000 تومان

دانلود مقاله درباره فلسفه نماز

موضوع مقاله : فلسفه نماز

نوع فایل : (word) – قابل ویرایش میباشد.

گرایش : رشته معارف و غیره..

مقاله word فلسفه نماز برای دانشجویان و دانش آموزان رشته معارف و غیره.. ما در اینجا در مورد فلسفه نماز توضیحات کامل به صورت قالب فایل ورد (word) آورده ایم.

این مقاله دارای صفحه مشخصات فردی است و  همچنین دارای فهرست مطالب می باشد. به طور کامل این فایل قابل ویرایش می باشد و در قالب Word است. می توانید آن را مطابق با سلیقه خودتان ویرایش نمایید.

مقدمه ای از این مقاله درباره فلسفه نماز

احکام دین اسلام، با تمام جزئیات خود، دستورهایى هستند که خداوند براى بندگان مؤمن خود مقرر کرده است. از اینرو، انجام دادن این احکام، وظیفه حتمى و قطعى مسلمانان است، و یک مسلمان مؤمن کسى است که دستورهاى واجب‏الاجراى خداوند را، بدون چون و چرا انجام دهد، و درباره آنها دچار هیچگونه شک و تردیدى نشود. هیچگونه سؤال و جوابى نکند، و هیچگونه دلیل و برهانى نخواهد.

با این حال، گاهى پیشوایان معصوم و امامان بزرگوار ما، علت منطقى و فلسفه فردى و اجتماعى این دستورها را تشریح کرده و درباره هر یک، توضیح کافى داده‏اند. تا هم غیر مسلمانان، به منطقى و مستدل بودن دستورهاى اسلام پى ببرند و بتوانند با دستورهاى ادیان دیگر مقایسه کنند، و هم مسلمان‎ها، با فلسفه احکامى که انجام می‎دهند آشنا شوند و فواید سازنده. آنها را بهتر و بیشتر بشناسند.

امام علی(علیه‏السلام) نیز، در این جمله‏هاى کوتاه و پر معنى، فلسفه ایمان، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف، و نهى از منکر را تشریح فرموده، و درباره واجب بودن هر یک، توضیحى دقیق و عمیق داده است.

نکته اول: فلسفه نماز

نماز وسیله شستشوی از گناهان و مغفرت و آمرزش الهی  است چرا که خواه ناخواه انسان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته می کند، لذا در حدیثی می خوانیم که پیامبر اکرم از یکی از یاران خود سوال کرد: اگر بردر خانه یکی از شما نهری از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را درآن شستشو بدهید. آیا چیزی از آلودگی و کثافت در بدن شما می ماند؟ در پاسخ عرض کرد : نه ! فرمود نماز درست همانند این آب جاری است ، هر روز که انسان نمازی می خواند گناهانی در بین دو نماز او انجام شده است از بین می رود.

نکته دوم: فلسفه نماز

نماز سدی در برابر گناهان آینده است چرا که روح ایمان را در انسان تقویت می کند و نهال تقوی را در دل پرورش می دهد، و می دانیم ایمان و تقوی نیرومندترین سد در برابر گناه است و این همان چیزی است که در آیه فوق به عنوان نهی از فحشا و منکر بیان شده است. در احادیث مختلف می خوانیم که افراد گناهکاری بودند. که شرح حال آنها را برای پیشوایان اسلام بیان کردند. پیشوایان فرمودند : غم مخورید، نماز آنها را اصلاح می کند و کرد. فلسفه نماز

نکته سوم: فلسفه نماز

نماز غفلت زداست؛ بزرگترین مصیبت برای رهروان راه حق آن است که هدف از آفرینش خود را فراموش می کنند و غرق در زندگی مادی و لذایذ زودگذر می گردند اما نماز به حکم این که در فواصل مختلف و در هر شبانه روز پنج مرتبه انجام می شود ، مرتبا انسان را اخطار می دهد و هدف آفرینش او را به او گوشزد می کند و این نعمت بزرگی است که خدا در اختیار انسان قرار داده است. فلسفه نماز

نکته چهارم:

ماز خودبینی و کبر را می شکند چرا که انسان هفده رکعت در هر شبانه روز و در هر رکعت دوبار پیشانی بر خاک در برابر خدا می گذارد. خود را ذره ای در برابر عظمت او می بیند. پرده های غرور و خودخواهی را کنار می گذارد به همین دلیل امام علی بعد از ایمان نخستین عبادت را که نماز است با همین هدف تبیین می کند و می فرماید: خداوند ایمان را برای پاکسازی انسان از شک واجب کرده و نماز را برای پاکسازی از کبر.

نکته پنجم:

ماز وسیله پرورش فضایل اخلاقی و تکامل معنوی انسان است ، چرا که انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون می برد، به ملکوت آسمانها دعوت می کندو با فرشتگان هم صدا و هم آواز می سازد. خود را بدون نیاز به هیچ واسطه در برابر خدا می بیند. و با او به گفتگو می نشیند. تکرار این عمل در شبانه روز آن هم با تکیه روی صفات خدا. رحمانیت و رحیمیت و عظمت او مخصوصا با کمک گرفتن از سوره های مختلف قرآن بعدا از حمد که بهترین دعوت کننده به سوی نیکی ها و پاکی ها است اثر قابل ملاحظه ای در پرورش فضایل اخلاقی در وجود انسان دارد.

لینک دانلود این مقاله به صورت کامل بعد از خرید قانونی نمایش داده می شود.

ادامه مطلب

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.